‘Anastasia is een ultiem kerstverhaal over de zoektocht naar liefde en samenzijn’


De spectaculaire en internationaal succesvolle Broadwaymusical Anastasia is neergestreken in Nederland. De musical, geïnspireerd op de beroemde animatiefilm uit 1997, vertelt het mysterieuze verhaal van de laatste Russische tsarendochter Anastasia. We nemen een kijkje in de kleedkamer van Milan van Waardenburg, die de rol van de Russische straatrat Dmitri speelt, en verliefd wordt op de betoverende Romanovprinses.

Hoe bereid je je voor op de rol van Dmitri?
‘Ik speel deze rol inmiddels al een tijdje: in Duitsland sta ik al een jaar als Dmitri op de planken. Toen ik die rol kreeg, heb ik flink wat biografieën van de Romanovs gelezen om een beeld te krijgen van het Rusland in die tijd en de indrukwekkende invloed die deze familie op Rusland heeft gehad. Het verhaal is weliswaar fictief en niet terug te vinden in de geschiedenisboeken, maar toch hielpen deze boeken me een gevoel te krijgen bij de sfeer die ook in Anastasia heerst.

Natuurlijk heb ik vervolgens ook de tekenfilm nog eens gekeken. Vervolgens moest ik dat vervolgens, hoe gek dat ook klinkt, allemaal weer loslaten. Het mooie van deze rol is juist dat ik me mocht laten gaan, me niet hoefde te voegen naar de feiten die wel kleven aan een historisch figuur. Het karakter dat nu op het podium staat, is een combinatie van mijn eigen interpretatie en de ideeën van de regisseur.’

Hoe houd je een karakter ook na zo vaak spelen nog sprankelend en levend?
‘Inmiddels hebben we al bijna driehonderd Anastasia-shows gespeeld. We doen zo’n acht voorstellingen per week, waarvan drie keer per week wel twee keer op een dag. En toch moet het er voor het publiek na die driehonderd keer nog even vers en natuurlijk uitzien als tijdens de eerste show.

Ik heb een vrij vast ritueel. We komen zo’n 2,5 uur van tevoren aan met de bus. Daar eten we wat, lopen een rondje, praten met elkaar. Daarna zonder ik me af. In die uren voor de show ben ik het liefst op mezelf: ik doe niet mee met gezamenlijke warming-up van de stemmen. Ongeveer een uur van tevoren haal ik mijn kleding op, begin ik met het opwarmen van mijn stem en probeer in mijn concentratiemodus te komen. Ik leg dan alles wat ik die dag heb meegemaakt zoveel mogelijk naast me neer.

 

BijgesnedenTessa-Sunniva-van-Tol-(Anya)-&-Milan-van-Waardenburg-(Dmitry)

 

Wel formuleer ik voor mezelf elke keer weer een nieuw doel. Zo houd ik mijn spel vers en blijft het uitdagend. Ik neem mezelf voor die ene scène nog beter spelen of die ene toon nog mooier laten klinken. Het mag koste wat kost geen lopendebandwerk worden: de mensen die naar ons komen kijken, zien de musical tenslotte vaak voor de eerste en misschien wel de laatste keer.

Ik ben bovendien enorm gezegend met mijn medespelers, Tessa Sunniva van Tol en Ad Knippels. Ad is onze toneelpapa: hij is een enorm goede acteur aan wie we ons goed kunnen optrekken. Tessa en ik hebben op onze beurt juist weer meer ervaring met grotere zangrollen. Zo helpen we elkaar vooruit.’

Wat maakt deze musical voor jou als acteur zo bijzonder?
‘Toen ik in Duitsland de voorstelling voor de allereerste keer zag, was ik overdonderd door de grootsheid. Als acteur sta je er middenin, waardoor je niet goed weet hoe groots het decor er voor het publiek uitziet. Extra bijzonder aan deze voorstelling vind ik de projecties. Normaal gesproken ben ik daar niet zo’n groot fan van: het kan een goedkope manier zijn om geen grote decorstukken te hoeven gebruiken. Maar hier werkt het fantastisch: het creëert prachtige sfeer en vormt de ultieme combinatie met de historische Russische kostuums die we dragen. Ook ben ik enorm fan van de componist: al tijdens de ouverture waan je je binnen vijf seconden in Rusland. Alles is groots en alles komt bij elkaar: de grandioze cast, het fantastische orkest, het intense verhaal. Collega’s uit het vak noemen het al musical 2.0. Dat is natuurlijk een enorm compliment.’

Is deze rol anders dan je eerdere rollen?
‘In mijn eerdere rollen – Quasimodo, bijvoorbeeld – kon ik me verschuilen achter de fysiek van het personage, die de aandacht trok. Dat is heel anders bij Dmitri: hij is een gewone man, die zich nergens achter kan verschuilen. Ook de grootte van deze rol was nieuw voor me.

Ik geniet nog elke voorstelling. Ik denk steeds: wat ben ik enorm dankbaar dat ik dit mag doen. Bijvoorbeeld als ik een uitdagend lied mag zingen met het orkest onder me, of tijdens een duet waarin alles bij elkaar komt en ik de emotie van het publiek kan voelen.’

Waarom is Anastasia bij uitstek een kerstverhaal?
‘Dat zit ‘m allereerst in het decor: beginnen we in een ijskoud Petersburg: met sneeuw die op het podium valt. Maar ook in de thematiek is Anastasia een kerstverhaal bij uitstek: de musical is een zoektocht naar vriendschap, naar liefde, naar samenzijn. Dat is precies waarnaar we ook tijdens de kerstdagen zoeken.’