Cultuur, creativiteit en vitaliteit centraal tijdens Week van Cultuur & Werk


Cultuur en creativiteit zetten iedere werkgever én werknemer op een voorsprong. Daarom organiseerde CultuurWerkt! van 11 tot en met 15 november de Week van Cultuur & Werk. Met creativity boosts bij bedrijven, publieke performances, een kennisevent en een knallende afsluiter konden vernieuwers, HR-professionals en managers ervaren hoe de inzet van kunst en cultuur hun bedrijf naar een hoger plan tilt.

De Week van Cultuur & Werk trapte dit jaar al vroeg af: in de maandagochtendochtendspits van Rotterdam Centraal. Theatergezelschap Close-Act schudde daar iedereen wakker met haar act Suits, die speelt met ons beeld van de ideale zakenman en -vrouw. Een leven dat volgens een strak plan verloopt, gepropt in een kunstmatig keurslijf – dat kan alleen maar worden gevangen in synchroon bewegende ledematen en statig gedragen koffertjes. Het interactieve straattheater van Close-Act bewoog zich tussen en boven het publiek, en stuurde iedere treinreiziger met een creatieve boost naar kantoor.

 

IMG_2247

 

De tweede dag van de Week van Cultuur & Werk stond in het teken van het event Futureproof door kunst & cultuur in de CIRCL in Amsterdam, waar iedereen kon aansluiten om te leren hoe je organisatieuitdagingen op een creatieve manier benadert. Sprekers waren onder meer innovatie-experts Arjen Banach en Kim Spinder, die antwoord gaven op de vraag: hoe ontwikkel je creativiteit en innovatief denkvermogen binnen jouw afdeling of organisatie? Teun Castelein gaf het publiek een rondleiding door het kunstenaarsbrein en Eveline Stam verzorgde een workshop visueel brainstormen.

Ook Braenworks-oprichter Kevin de Ramdamie verrijkte de dag met zijn workshop Spoken Word: bereik de wereld van morgen, waarin hij liet zien hoe kunst en cultuur helpen uitdagingen binnen jouw organisatie op een creatieve wijze te tackelen. Tijdens zijn sessie gaf hij bovendien een inkijkje in de manier waarop je de taal leert spreken van de nieuwe generatie die momenteel de werkvloer betreedt. Ter afwisseling konden bezoekers luisteren naar de verfijnde klanken van fingerstyle gitarist Mart Hillen of konden ze een mooi compliment ontvangen van de Complimentenmeisjes.

Speciaal voor leden gaf Merlijn Twaalfhoven op 15 november een interactief college getiteld What Art Can Do – Denk als een kunstenaar. Met zijn talk liet hij het publiek ervaren hoe iedereen in zijn eigen omgeving verbeeldingskracht, schoonheid en spel kan zien, precies zoals ook een kunstenaar dat doet. Daarbij gaf Merlijn antwoord op de vraag hoe we het beste kunnen navigeren door deze tijd van immense veranderingen, die om zoveel flexibiliteit en aanpassingsvermogen vraagt.

 

WhatsApp Image 2019-11-15 at 10-33-40 (1)-1

 

Daarnaast werden bedrijven door het hele land een week lang verrast met creativity boosts op de werkvloer. Zo verrijkte Mart Hillen het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam met zijn gitaarmuziek en schudde het TapasTheater de kantoortuinen van PwC wakker met een levendige voorstelling. Het LangeLand Ziekenhuis leefde op dankzij klassiek koor Qui Vive en ziekenhuis Reinier de Graaf veranderde voor één dag in een jazzpodium dankzij muziek van het Thijs Nissen Trio. Xerox liet zich verrassen door violiste Myrthe van de Weetering, terwijl Robeco zich kon laven aan Close-Acts Suits-performance.

Met de Week van Cultuur & Werk lieten professionals, managers en bedrijven zich inspireren om uitdagingen op een nog creatievere manier te lijf te gaan. Samen maakten zij opnieuw kennis met cultuur als motor voor vitaliteit en voor grensverleggend werkgever- en werknemerschap. Daar heeft iedereen profijt van – voor nu en in de toekomst.