De werkdag van...


Een baan van 9 tot 5 is helder. Maar hoe ziet dat er uit in coronatijd? En wat doet een artiest nu overdag? We legden de agenda's naast elkaar van manager communicatie in het Flevoziekenhuis Peter Pels en violist en componist Myrthe van de Weetering.

De werkdag van Peter Pels
Voor Peter Pels, manager communicatie in het Flevoziekenhuis, zijn het hectische tijden. Hoe blijft hij rustig in tijden van corona? En hoe zorgt hij ervoor dat zijn medewerkers zichzelf niet voorbijrennen?

‘Al sinds het voorjaar staat het hele ziekenhuis in het teken van het coronavirus. De druk op de medewerkers is groot, dus ze zijn dankbaar voor alle waardering. Er wordt geapplaudisseerd voor de zorg en er worden maaltijden voor het personeel bezorgd. Ook brengt dit gezamenlijke doel veel saamhorigheid.

Dat geldt ook voor mij: hoewel ik erg meeleef met alle zieken en hun naasten, merk ik dat ik goed gedij bij de focus die het brengt. Ook heb ik het als prettig ervaren te werken op een plek waar je zoveel impact kunt maken. Als lid van het crisisbeleidsteam houd ik me bezig met de maatregelen en de bijbehorende communicatie. Begrijpen bezoekers wat wel en niet mag? Communiceren we goed over de uitgestelde zorg? En gaat het wel goed met onze medewerkers?

De soms wel dagelijkse crisisvergaderingen brengen structuur aan in mijn dag. Tegelijkertijd sta ik altijd op met de wetenschap dat tijdens mijn werkdag ongetwijfeld iets onverwachts zal gebeuren. Laatst stond het hele parkeerterrein vol met journalisten omdat ze er lucht van hadden gekregen dat vanuit het Flevoziekenhuis twee patiënten per helikopter naar Duitsland zouden worden vervoerd. Zoiets maak je niet dagelijks mee.

In deze tijd is het extra belangrijk om voor je medewerkers te zorgen. We letten goed op elkaar en spreken onze waardering uit. Omdat fysiek bij elkaar komen op een kerstfeest lastig is, verzinnen we andere dingen: een kerst-drive-in, bijvoorbeeld, of een klassiek concert in het ziekenhuis. Het zijn manieren om waardering te uiten voor het werk dat iedereen verzet.’

 

Agendas

 

De werkdag van Myrthe van de Weetering
Waar de week van violist en componist Myrthe van de Weetering voorheen gevuld was met optredens, heeft ze nu meer tijd voor eigen projecten. Hoe vult ze al die tijd in?

‘Voordat de coronacrisis uitbrak, trad ik het hele jaar door zo’n vijf keer per week op. Dat kost veel tijd: niet alleen het optreden zelf, maar ook het reizen, het soundchecken, het opbouwen en het oefenen. Door de maatregelen hield dat allemaal in één keer op.

Gelukkig ben ik erg veerkrachtig. Ik heb deze tijd aangegrepen om meer muziek voor mezelf te componeren. Normaal gesproken schrijf ik vooral arrangementen voor anderen. Ook ben ik vanuit mijn huis veel digitale samenwerkingen aangegaan. Sinds half maart heb ik drie EP’s en zes singles uitgebracht.

Omdat niemand weet hoe het culturele landschap er de komende jaren uit zal zien, ben ik me aan het oriënteren op alternatieven. Volgende week heb ik mijn eerste stagedag als loodgieter. Misschien een bijzondere keuze, maar voor mij is dat bij uitstek een beroep waarbij je positief bijdraagt aan de wereld.

Daarnaast heeft de coronacrisis voor mij nog eens extra duidelijk gemaakt dat ik niet per se geniet van alle zaken die bij het leven van een muzikant komen kijken. Het regelen van je eigen social media, het proberen te regelen van nieuwe klussen – het kost me veel tijd en energie. Dan ben ik liever drie dagen per week loodgieter en speel ik de overige vier dagen op straat.

Dan heb ik ook meer tijd om te spelen voor de doelgroep waar ik het meest om geef: mensen die niet automatisch in aanraking komen met klassieke muziek. Vorig jaar heb ik getoerd langs bejaardentehuizen; dat zou ik het liefst opnieuw doen.’