Een cultureel leven na corona


Zoals verwacht kondigde het kabinet gisteravond versoepelingen aan die de cultuursector weer wat lucht geven. Om de balans van twee jaar achtbaanbeleid op te maken, vroegen we culturele instellingen hoe ze hierop terugkijken. We spraken met Lisa D’Hont van het Theaterkantoor in Utrecht, Peter Streefkerk van Beleef Klassiek en Frédérique Hofman van Bos Theaterproducties uit Amsterdam. Ook gaf Pieter Rijnaard,  voorzitter van de personeelsvereniging van het UWV, een inkijkje in hoe zijn collega’s al weken uitzien naar evenementen en uitjes binnen en buiten de bedrijfsmuren.  

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: welke impact heeft Corona gehad op jullie bedrijf en het aanbod? 

“Die impact is behoorlijk groot”, zegt Frédérique Hofman. “We hebben een tijd met een hele kleine bezetting op kantoor gewerkt en de onzekerheid in het begin van de crisis was erg heftig. We hebben verschillende voorstellingen moeten annuleren en heel veel is verplaatst naar andere momenten.”  

“De impact is inderdaad gigantisch”, vult Peter Streefkerk aan. “Op financieel vlak, en op mentaal vlak. Onze mentale weerbaarheid is abnormaal op de proef gesteld. Wel door, niet door, kaartverkoop starten, kaartverkoop stoppen. Annuleren, omboeken. Op het aanbod heeft het geen invloed gehad. Dat bleef hetzelfde.”“ Wij hebben onze ligconcerten® helaas vaak moeten uitstellen”, haakt Creative Producer Lisa D’Hont in. “Hierdoor hebben wij in 2022 een drukke agenda met onder andere veel inhaalconcerten.” 

LDH: “Maar wij zijn ontzettend blij met het geduld en de solidariteit van onze bezoekers. Dit is echt heel fijn om te merken en mede hierdoor zijn wij nog steeds bezig met het vernieuwen van onze producties voor later en ook met het ontwikkelen van nieuwe producties, waaronder Songs in Silence.

FH:
“Wij zijn ondanks de onzekerheid als kantoor gelukkig ook heel hecht en veerkrachtig gebleven en hopen we veel voorstellingen in de toekomst alsnog te kunnen spelen.

PS: “ Toch zullen de gevolgen ook niet meteen verdwenen zijn als Nederland weer opengaat. Die zullen ons nog lang blijven achtervolgen. Je moet als het ware helemaal opnieuw beginnen.”

En hoe zag het coronatijdperk er voor jullie uit bij de PV, Pieter? 

Erg slecht! We konden helemaal niks doen. Er was ook weinig alternatiefs mogelijk. Maar we hebben toch constant in de gaten gehouden of er iets van versoepelingen waren en dan iets georganiseerd, zoals een lunch of een borrel. Het principe van een theaterbezoek hebben we ook nog wel geprobeerd. Dat was altijd een beetje riskant, omdat je dat ver van tevoren moet boeken en er een kans bestaat dat de regering ineens weer roet in het eten gooit. Uiteindelijk hebben we dit niet georganiseerd om teleurstelling te voorkomen. 

 Peter Streefkerk

Peter Streefkerk van Beleef Klassiek


Wat hebben jullie vanuit je rol het meeste gemist?

LDH: “De rol als gastvrouw, mensen een mooie avond geven. Hier haal ik zelf heel veel plezier en energie uit. Ook mis ik de prachtige locaties zoals Radio Kootwijk, Het Scheepvaartmuseum en de Werkspoorkatherdaal waar wij onder andere onze ligconcerten® organiseren.” 

FH: Ik mis vooral het vele contact met onze artiesten. We spreken iedereen altijd erg veel als ze bezig zijn met de ontwikkeling van hun voorstelling en tijdens de tour. Omdat de tours en daardoor de publiciteit en ontwikkeling van voorstellingen stil kwam te liggen was er minder contact, terwijl dat juist een erg leuk onderdeel is van ons werk!” 

PS: “Ik denk dat ik met jullie allebei meevoel. Cultuur verbindt mensen. En juist die verbinding heb ik enorm gemist. Met onze bezoekers, met onze musici maar ook het contact met onze relaties en partners. We hebben minder campagnes en samenwerkingen kunnen opstarten.” 

En op persoonlijk vlak? 

LDH: “Ik ben een groot cultuurliefhebber, dus ik merk echt dat ik ‘alles’ mis. Van het bezoeken van een museum, bioscoop, concert tot het deelnemen aan culturele workshops.”

PS: “Ja! Evenementen, concerten, bioscoopbezoek en uit eten...”

FH: “Toen de theaters van de zomer opengingen en ik weer kon gaan, merkte ik meteen hoeveel ik het gemist had. Ik was eerlijk gezegd bijna een klein beetje vergeten hoe fijn het is om voorstellingen te bekijken. Dus dat ben ik toen meteen heel veel gaan doen en ik kijk er nu ook weer erg naar uit.” 

PR: “Eigenlijk miste ik vooral de vele workshops die we organiseren en natuurlijk het Sinterklaasfeest. In de zomer hebben we normaal gesproken een grote feestavond die ook niet door kon gaan. Dit hebben we op veel kleinere schaal georganiseerd, maar het is toch jammer dat niet kon zoals we dat gebruikelijk doen. We probeerden mensen wel te prikkelen om gebruik te maken van de verschillende digitale mogelijkheden die er waren.”

Hoe gaan jullie de zalen weer zo snel mogelijk gevuld krijgen? 

FH: “Nu we open mogen starten er meteen verschillende online campagnes. Voor Volkstuin Complex starten we met de ‘Zaai nu, Oogst later’-campagne om bezoekers te motiveren nu een kaartje te kopen en straks te genieten van een leuke voorstelling. Verder hebben we direct contact met theaters om samen te bespreken welke middelen we in kunnen zetten, zoals bordenrondes en PR in regionale media. Hoe dichter op de premières, hoe meer we ook gaan inzetten op landelijke PR. We gaan er alles aan doen om zo zichtbaar mogelijk te worden!” 

LDH: “Wij hebben het hele jaar nog uitgestelde ligconcerten® staan op diverse locaties. Deze organiseren we uiteraard met alle zorg en kwaliteit. Veiligheid voor onze bezoekers en crew staat voorop. We organiseren ook nieuwe ligconcerten® op vaste locaties, maar ook op nieuwe locaties. Die maken we zo snel mogelijk bekend via onze nieuwsbrief!

PS: “In ons geval heeft ruim 90% van onze bezoekers de tickets van 2020/2021 doorgeboekt naar 2022/2023. Dus daar is al een groot gedeelte van de beschikbare stoelen naar gegaan. Daarnaast komen er landelijke campagnes in alle dagbladen, radio en TV. Ik merk dat de bezoekers staan te popelen om tickets te kopen. Het aanbod is groot dus je moet goed gezien worden!” 

Genoeg aanbod zo te horen Pieter. Wat gaan jullie op korte termijn boeken?

PR: “Het is nog maar de vraag voor hoe lang het mogelijk is, haha. Maar zonder gekheid: ik denk dat van een paar van de voorstellingen die we gepland hadden staan nu gaan kijken of dat nog doorgezet kan worden voor onze leden. Want dat hebben we opengehouden. Zo stonden er 14 de musical en Diana en zonen op de planning. Daarnaast gaan we kijken naar andere zaken die we kunnen organiseren op langere termijn. Toch die feestavond in de zomer en het Sinterklaasfeest in december. En tussendoor natuurlijk nog wat borrels. Zelf wil ik graag nog een keer naar de Tina Turner musical, en ook graag naar Aladdin!”


Quote nu open is voor altijd open


Tot slot: w
at is jullie boodschap aan dit kabinet?
 

PS: “We willen af van het willekeurige beleid. We zijn alsmaar aan het lijntje gehouden en moesten iedere keer weer achteraan in de rij staan. Dat mag niet meer gebeuren!” FH: “Nu open is voor altijd open. Het duurt altijd even voordat bezoekers het vertrouwen hebben om weer naar voorstellingen te komen. Voor de artiesten die spelen zodra we open mogen is dat soms best lastig. Dus om met z’n allen weer positief naar de toekomst te kunnen kijken en volle zalen te zien, hoop ik dat de deuren weer voor altijd geopend blijven!” 

PR: “Ik sluit me helemaal aan bij de cultuuraanbieders. Stop met wispelturigheid. De ene keer is het zus en de andere keer is het zo. Er is geen touw aan vast te knopen. Dat de ene groep en sector wel van alles mag en een ander weer niet, vind ik niet te verantwoorden. In de verschillende sectoren doet iedereen z’n best om allerlei maatregelen te nemen zodat men veilig binnen kan komen. Terwijl andere dingen wel toegelaten worden zoals op vakantie gaan, op wintersport bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat mensen naar omwegen zoeken om uiteindelijk te kunnen doen wat ze willen. Dan is een duidelijk en losser beleid dat voor iedereen geldt het beste.” 


Foto credits: Joni Israeli