Generatie Y en galeries - een lastige match?


Kunst: het is niet iets waar ik, 23 jaar en net een studie in marketingcommunicatie afgerond, dagelijks over praat met vrienden. Toch trekt het mij. De vormen, de kleuren, de verhalen. In een digitale wereld waarbij Instagram het hoofd medium is voor beeld, lijkt generatie Y gewend aan snel en veel afwisseling. Mijn vader neemt me regelmatig mee naar tentoonstellingen. Waar hij minuten lang kan kijken naar één schilderij, heb ik ondanks mijn interesse in diezelfde tijd de hele zaal al afgestruind. Kijk ik verkeerd? Hoe hoor je naar kunst te kijken? Zelf een werk kopen lijkt me al helemaal niet aan de orde. Een galerie is duur en daar werken vast alleen maar ‘saaie’ mensen die in mij geen brood zien… Toch?

Voor CultuurWerkt! ging ik in hartje Amsterdam naar de jonge galeriehouders Fleur en Wouter. Zij willen met hun tentoonstellingen millennials bereiken en inspireren. Misschien konden zij de vooroordelen die ik (en velen met mij) heb over galeries wegnemen.

Eenmaal aangekomen bij de galerie stapte ik voorzichtig de drempel over. Ik was de zaal nog niet binnen of ik werd vriendelijk begroet door zowel Fleur als Wouter. “Welkom, wat leuk dat je er bent!” De spanning die ik van tevoren had was plots verdwenen, dit waren twee vrolijke jeugdige types en geen ‘saaie’ mensen die nauwelijks opkeken bij mijn binnenkomst. Nadat ik een drankje aangeboden kreeg gingen we rustig zitten in de lichte en overzichtelijke ruimte, en mocht ik ze het hemd van het lijf vragen.

 

11111+Gallerie+Fleur+&+Wouter-6049+kopie

 

Galeriehouder is geen doorsnee beroep, zeker niet voor de jongere generatie. Hoe zijn jullie hierbij gekomen?
Fleur: “Wouter heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en museumstudies, hij is dus kunsthistoricus. Ik heb een modeachtergrond en werkte veel samen met een kunstenaar die partner was met een andere kunstenaar. Zij maakten fantastische werken. Nadat ik Wouter aan hun had voorgesteld werd ons gevraagd om een tentoonstelling voor beide te maken. Ze hadden nog nooit samen geëxposeerd, wij vonden dit dus een hele  grote eer. De expositie liep zo goed dat we besloten door te gaan.”

Wouter: “Het doel van de galerie is om een jong publiek te bereiken. Kunst is vaak best lastig. Als je zo’n galerie binnenstapt kan dat spannend zijn en wij hadden zoiets van: het is juist super leuk! We bereiken een jongere doelgroep door op een andere manier tentoonstellingen te maken. Vaak zetten we een duidelijk verhaal neer met een thema.”

 

Een galerie binnenstappen vind ik niet laagdrempelig, hoe ervaren jullie dat?
Wouter: “Iedereen is hier welkom en wordt hartelijk ontvangen. Het is  niet dat wij achter ons computertje zitten en niet opkijken als iemand binnenloopt. Wij gaan met iedereen een praatje maken en kijken absoluut niet naar wie wel of geen geld heeft.”

Fleur: “Ons hoofddoel is om het werk te laten zien aan bezoekers van de galerie en daarnaast is de kunst natuurlijk ook te koop. Er is een nieuwe generatie galeriehouders die dezelfde insteek hebben als wij. Er wordt niet meer zoveel geld uitgegeven aan kunst als vroeger, het moet dus ook wel op een andere manier. Met onze eigen YouTube video’s laten we mensen zien dat we laagdrempelig zijn, net als de galerie zelf.”

 

Zelf scrol ik de hele dag door Instagram foto’s, dan denk ik snel ‘hup next’. Wat mis ik bij een kunstwerk, wat jullie als kenners wel zien?
Wouter: “Bij oude kunst is er vaak een traditioneel thema. Nieuwer werk kan daar op gebaseerd zijn. Bijvoorbeeld dat schilderij daar, een traditionele stijl wordt gecombineerd met het ruige leven van de kunstenaar. Dat is best uniek. Je moet het verhaal achter het kunstwerk weten. Als je al een paar kunstenaars kent en die zie je in een museum dan herken je die werken weer sneller. Zo wordt kunst kijken leuk.”

Fleur: “Op je telefoon ben je gewend om niet stil te staan bij wat je ziet. In een museum of galerie ben je volgens mij eerder geneigd om dat wel te doen. Wanneer je het werk fysiek ziet, en daarmee de textuur van de verf of het materiaal, neem je het beter in je op. Zo is er ook meer tijd om het verhaal achter het werk mee te krijgen.”

 

Fleur+en+Wouter+01

 

In hoeverre zien jullie ontwikkelingen rondom het kopen van kunst/galeries?
Fleur: “Samenwerking begint steeds meer op te komen. Omdat de cultuursector het niet altijd even makkelijk heeft heerst er een gevoel van ‘we moeten het samen doen’. Aangezien we een jong publiek hebben wordt er ook af en toe op afbetaling een kunstwerk gekocht. We maken daar gewoon afspraken over.

Wouter: “Veel wordt online, dat gaat steeds belangrijker worden. We zijn zelf ook bezig met online mogelijkheden, maar in real life iets ophangen is en blijft naar mijn mening toch écht het mooiste.”

 

Fleur en Wouter hebben bewezen dat galeries, ook voor mij, toegankelijk zijn. Ze denken met alle liefde mee en vertellen met veel passie de verhalen achter de kunstwerken. Een mooie ingang om vaker met mijn vrienden te praten over kunst, ik neem ze graag een keer mee!

Ook nieuwsgierig geworden? Speciaal voor onze CultuurWerkt! leden stellen Fleur en Wouter de galerie op donderdag 30 juli open voor een kunstzinnig avondje. Lekkere wijn, mooie werken en twee sprankelende kenners die de avond begeleiden. Meld je gratis aan!

Aanmelden

Fotografie: Daniel Wilsoe en Cleo Goossens