‘Juist in coronatijd geeft kunst aan de muur inspiratie’


Elk interieur verdient kunst. Dat is het uitgangspunt van Kunst.nl, dat kunst voor iedereen toegankelijk wil maken. Die boodschap spreekt thuiswerkers in heel Nederland aan, merkt Merel Hoogland, Customer Experience Manager bij Kunst.nl. ‘In deze tijd realiseren veel mensen zich hoe belangrijk het is je huis tot een inspirerende plek te maken.’

Kers op de taart
Wie de website van Kunst.nl bekijkt, wordt overweldigd door het aanbod: meer dan dertigduizend werken wachten geduldig tot ze worden uitgekozen om onderdeel uit te maken van een interieur – thuis of op het werk.

‘Wij verzorgen kunst voor zowel particulieren als voor zakelijke klanten,’ vertelt Merel Hoogland, Customer Experience Manager bij Kunst.nl. ‘Dagelijks zijn we met bijna veertig man in de weer om al onze klanten blij te maken met de kunst van hun keuze – van schilderijen tot foto’s, van prints tot sculpturen. Wij verzorgen het hele proces: van de keuze tot het vervoer.’

Die klanten zijn heus niet alleen maar ouden van dagen met een dikke portemonnee, weet Hoogland. ‘Bij Kunst.nl streven wij er juist naar kunst ook toegankelijk te maken voor mensen met een klein budget. Maar weinig mensen met een voorliefde voor kunst weten dat ze al voor veertien vijftig per maand een kunstwerk aan de muur van hun woonkamer kunnen showen.’

De gemene deler van al die kunstliefhebbers: ze zijn op een bewuste manier bezig met een interieur. Hoogland: ‘Vaak komen mensen bij ons wanneer ze zijn verhuisd of hun woning hebben verbouwd. Een kunstwerk is de kers op de taart van iedere ruimte.’

Kunst.nl

Van eigen bodem
In de collectie van Kunst.nl vind je geen exotische objecten: alle werken zijn van Nederlandse en Belgische makers. ‘We vinden het belangrijk om mensen kennis te laten maken met wat van dichtbij te halen valt,’ aldus Hoogland. ‘Musea zijn zo internationaal georiënteerd dat je bijna zou vergeten hoeveel moois er om ons heen wordt gemaakt.’

Hoewel particulieren belangrijke klanten van Kunst.nl zijn, bestaat een groot deel van het bestand ook uit bedrijven. Deze worden bediend onder de naam Business Art Service. ‘Veel organisaties creëren op het werk graag een inspirerende omgeving. Ook hen helpen we bij het keuzeproces: in onze expositie laten we een aantal werken zien die hen zouden kunnen aanspreken. Sommige bedrijven maken er echt een dagje van.’

Welkom terug
Veel van de kantoren waar werken van Kunst.nl hangen zijn nu gesloten. ‘Het is een wat treurige gedachte: al die kunstwerken in bedrijfspanden die het momenteel zonder bewonderaars moeten doen,’ zegt Hoogland. ‘Sommige werken blijven nu wat langer hangen, simpelweg omdat we het gebouw niet in kunnen. Aan de andere kant krijgen we nu ook veel aanvragen binnen van organisaties die hun medewerkers straks, wanneer ze weer naar kantoor mogen, willen verwelkomen met mooie nieuwe kunst aan de muur.’

Wat zijn dan de wensen? ‘Soms vertonen de voorkeuren van bedrijven heel duidelijke raakvlakken met de organisatietak waarin ze werkzaam zijn. Laatst kwam bijvoorbeeld een bedrijf langs dat gespecialiseerd is in verkeer, wegen en bewegwijzering. Zij wilden graag bij uitstek dynamische kunst, waarin ze die thema’s duidelijk zagen terugkomen.’

Ook de aankoop van kunst gaat gestaag door. ‘Hoewel we nu geen beurzen en galerieën kunnen bezoeken, zijn we toch druk bezig met het uitbreiden van onze collectie,’ laat Hoogland weten. ‘We komen nog wel bij kunstenaars thuis en in hun ateliers, waar je makkelijk afstand kunt houden. Vaak hebben we een persoonlijke band met hen; sommige werken kopen we niet aan, maar krijgen we in bruikleen. Daar zijn we dan natuurlijk erg voorzichtig op.’

kunstnl---selwyn-2000-1000-75-1

Perfecte thuiswerkplek
Doordat een groot deel van Nederland de afgelopen maanden noodgedwongen thuis aan het werk was, zagen ze bij Kunst.nl de vragen naar woonkamerkunst stijgen. ‘Mensen hebben zich in deze periode gerealiseerd hoe belangrijk het is van je huis een inspirerende plek te maken,’ vertelt Hoogland. ‘Een kunstwerk is daarvoor het aangewezen meubelstuk.’

Zo’n meubelstuk kies je niet zomaar: Kunst.nl staat iedere geïnteresseerde uitgebreid bij in het keuzeproces. ‘Veel mensen hebben zonder dat ze het weten al een vrij goed beeld van wat ze zouden willen. Samen met hen onderzoeken we waar hun voorkeur precies naar uit gaat.’

Daarbij gaan jongere kunstliefhebbers regelmatig voor fotografie en kiezen oudere art lovers vaak voor klassiekere schilderkunst. ‘Soms krijgen we bijzondere aanvragen binnen,’ aldus Hoogland. ‘Laatst benaderde een jong stel ons met de vraag of we misschien eighties-kunst voor hen in onze collectie hadden. Net een tikkie fout, dat was hun wens.’

Wie de kunst zat is, mag na zes maanden wisselen. Toch doet men dat lang niet altijd, weet Hoogland. ‘Wie een halfjaar met een werk heeft samengeleefd, is er vaak aan gehecht geraakt. Ongeveer de helft van de mensen gaat daarom uiteindelijk over tot koop. Na zes maanden is het gunstigste moment om dat te doen: de huur die men in die periode heeft betaald, krijgt de koper tenslotte als korting op het aankoopbedrag. Die zes proefmaanden zijn daarmee gratis.’

Benieuwd geworden? Kunst.nl is voordelig te verkrijgen via ons! Bekijk snel het aanbod.