Millennials willen méér


Onder de millennialgeneratie, grofweg geboren tussen 1980 en 2000, leeft een sterke behoefte aan vrijheid, flexibiliteit, zingeving en inspiratie, ook op de werkvloer. De toptalenten van deze generatie lok je dan ook niet met een riant salaris, een vast contract of een mooie leaseauto. Maar hoe dan wel?

Om die vraag te beantwoorden, kunnen we misschien het beste te rade gaan bij een van de grootste pioniers op dit vlak: de museumwereld. Museale instellingen doen hard hun best om precies deze jonge doelgroep te verleiden tot een bezoekje. Dat lukt ze heel aardig: ruim driekwart van de Nederlandse millennials is – al dan niet fervent – museumganger. Veel vaker dan de gemiddelde Nederlander struint deze bevolkingsgroep rond in kunst, geschiedenis en technische uitvindingen, op zoek naar zingeving, kennis en uitdaging. Maar ook in deze context heeft de millennial behoefte aan iets extra’s. Daarom passen musea hun exposities aan en organiseren ze extra activiteiten. Ze nodigen jonge sprekers uit of combineren de opening van een tentoonstelling met een concert. Musea zorgen zo voor een unieke ervaring, die het alledaagse museumbezoek overstijgt en ook nog eens uitnodigt tot delen.

Gevoel van waarde
Want delen, daar houdt de millennialgeneratie van. Ze doet dat niet alleen via openbare middelen als een Instagramstory of een Facebookpost, maar juist in betekenisvolle interactie met elkaar, niet alleen online, maar ook in de niet-virtuele wereld. Niet voor niets is de millennialgeneratie de grote aanjager van de deeleconomie: materiële zaken komen op de tweede plaats, ervaringen op de eerste. Millennials leven in een experience economy.

Blijven prikkelen
Een millennial lok je dus niet met een mooie goodiebag – of daar nu een riant startsalaris of een mooie kunstansichtkaart in zit – maar met het gevoel dat hij of zij van waarde is voor de verre én nabije ander. Daar zit een grote behoefte aan persoonlijke aandacht en waardering achter, zowel van naasten als van de werkgever.  Zo verbindt de millennial zich niet alleen formeel, maar ook informeel aan een bepaalde plek, instelling of organisatie. Extra veel verbinding voelen millennials wanneer die plek ook persoonlijke ontwikkeling biedt. De gemiddelde millennial heeft een grote behoefte aan kennis en groei, zowel in werk- als privésituaties. Hoe speelt een werkgever daar handig op in? Niet alleen met bedrijfstrainingen, zakelijke lunches of businessborrels, maar ook door op minder alledaagse manieren uit te dagen en te prikkelen. Met een theatervoorstelling, een cabaretavond of een museumbezoek bijvoorbeeld. Inclusief nagesprek uiteraard, waarin men op een betekenisvolle manier ervaringen kan uitwisselen.

Niet alleen naar kunst kijken,
maar ín het kunstwerk stappen

De museumwereld begrijpt dat de millennial niet vraagt om de vastigheid of sturing van een uitleggerig naambordje of een vaste looproute, maar juist zelf wil ontdekken. En kunst stimuleert nu juist dat creatieve, vrije denken. De denkwijze van de millennial wordt ook wel als lenig bestempeld: snel, wendbaar en flexibel. Deze generatie wil zelf ondernemen, zelf creëren. Ze wil niet alleen naar kunst kijken, maar ín een kunstwerk stappen: een virtual reality-bril opzetten, poseren in een spiegelkamer, de eigen voetstappen horen weergalmen in een ogenschijnlijk eindeloze gang. Die betrokkenheid genereren vraagt om creativiteit van de werkgever. En precies dat creatieve denken stimuleert zo’n museumbezoek weer.

Fotografie: Jorrit Lousberg